יש לך שאלה?
בקרוב יתקבל פטור

איפה הילד?


כל הורה שואף לשלוח את ילדיו למוסדות הלימוד ולדעת שהם הגיעו ויחזרו משם בשלום. בתחום ההיסעים במשך שנים הייתה תחושת אי וודאות עבור התלמידים, ההורים והרשויות. האם ההסעה תאחר או תקדים? הילד הגיע לבית הספר? מתי יחזור? כל זה השתנה ברגע שמערכת Traffical, מבית החברה למשק וכלכלה, נכנסה לתמונה ושינתה לגמרי את אופן התכנון, הניהול והבקרה של מערך ההיסעים ברשויות המקומיות.

 

 

הסעות תלמידים זה לא משחק ילדים. אמנם ברגע הראשון, הנושא עשוי, אולי, להישמע מובן מאליו: הרי זה ברור שהתלמידים יגיעו ויחזרו מבית הספר בהסעה שהרשות המקומית מספקת. אבל למעשה, מדובר בתחום מורכב, רגיש ומאתגר. כל הורה שואף לשלוח את הילדים למוסדות הלימוד ולדעת שהם הגיעו ואף יחזרו משם משלום – ולא פחות חשוב, בזמן. אבל כל זה ממש לא פשוט כמו שזה נשמע.

עד לא מזמן, תחום ההסעות היה רוויי בתחושת אי וודאות חריפה אצל כל הצדדים – התלמידים, ההורים וגם הרשויות המקומיות. האם ההסעה תאחר או תקדים? מתי לחכות? הילד הגיע לבית הספר? מתי יחזור הביתה? פעם אחר פעם, הורים וילדים המתינו זמן רב בשמש הקופחת או בקור ובגשם להגעת ההסעה וחוו מפחי נפש. לפעמים לא הגיע המלווה הנדרש להסעה, או איחר. לפעמים חל עיכוב ולפעמים ההסעה לא הגיעה בכלל.

גם הרשויות המקומיות התמודדו עם אתגרים קשים בתחום. הרשויות משקיעות מיליונים בהפעלת מערך ההיסעים ופעמים רבות קשה לעקוב אחרי ביצוע ההסעות בפועל, לדעת מה לוח הזמנים העדכני או כמה מלווים אכן הגיעו להסעה.

כל זה השתנה לחלוטין ברגע שמערכת Traffical  מבית החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי נכנסה לתמונה. המערכת שינתה לגמרי את אופן התכנון, הניהול והבקרה של מערך ההיסעים ברשויות המקומיות ומספקת מענה מלא לכל האתגרים שהרשויות, ההורים והילדים נתקלים בהם בתחום. המערכת כוללת את מאגר נתוני התלמידים, ההורים, המלווים והקבלנים; משמשת ככלי לתכנון ובקרת מסלולים ומאפשרת גישה נוחה לכלל החוזים החתומים של הרשות. כל הנתונים מוצגים על גבי מפה דיגיטלית ומנוטרים. כך הרשות מקבלת תמונת מצב מלאה של ההסעות המבוצעות בפועל ומאפשרת שקיפות לתושבים בעזרת אפליקציית הורים.

״כיום ישנן כ-50 רשויות מקומיות שמשתמשות במערכת Traffical ושביעות הרצון גבוהה מאוד״, מעיד אראל שטרן, מנהל תחום היסעים במשכ״ל, ״Traffical הכניסה לתחום המון סדר, שקיפות ובקרה, שהקלה מאוד על הרשויות ואיפשרה להן לחסוך כספים רבים.

במקום לפזר את המידע על ההיסעים בין מספר מחלקות, יש מערכת אחת המשותפת לכולם, שבה מרוכזים כל הנתונים בצורה מסודרת.

״המערכת מאפשרת גם לטייב את הנתונים ולבצע אופטימיזציה, ומרכזת בתוכה את כל בסיס הנתונים - גם על התלמידים וגם על הנהגים והמלווים. היתרון הכי גדול הוא השליטה והניטור. המערכת מאפשרת למנהלי מערך ההיסעים ברשויות לוודא את ביצוע השירות בפועל, ולקבל החלטות על בסיס נתונים בזמן אמת. גם ההורים והילדים יכולים להתעדכן בזמן אמת איפה הנהג, איפה הרכב ואיפה המלווה. לוודא שההסעה באמת יצאה לדרך, שהמסלולים מעודכנים. הרי בסוף כולנו רוצים שהילדים יגיעו ויחזרו בשלום״.

אראל שטרן, מנהל תחום היסעים במשכ"ל

אראל שטרן, מנהל תחום ההיסעים במשכ"ל

 

מהם החסמים שנתקלתם בהם בקרב הרשויות המקומיות, בכל הנוגע לאימוץ המערכת?

אראל שטרן: "בעיקר פערים טכנולוגיים והצורך ללמוד לנהל את מערך ההיסעים באופן שונה ומתקדם. מערכת Traffical מייתרת עבודה בדוחות אקסל שבאמצעותם ניהלו עד כה את מערך ההסעות. פתאום צריך לעבוד עם מערכת טכנולוגית שמתעדת הכול.  מעבר לעובדה שהמערכת ידידותית למשתמש, אנחנו כמובן מסייעים לרשויות בכל שלבי העבודה - החל מההטמעה ועד לתפעול השוטף. קל ללמוד להפעיל אותה וניתן להשתמש בה בהתאם לצרכי הלקוח״.

 

מה השלב הבא מבחינתך?

אראל שטרן: ״להטמיע את המערכת בכמה שיותר רשויות, כדי לסייע להן לייעל תהליכים, לקבל החלטות מושכלות על בסיס נתוני אמת ולסייע להן לחסוך כסף. בנוסף, משרד החינוך מבצע בימים אלו פיילוט לניהול עצמי במספר רשויות נבחרות, שבסיומו הוא עשוי לתקצב רשויות באופן כזה, שכל רשות תנהל את תקציב ההסעות שלה באופן עצמאי. במילים אחרות, רשות שתתייעל ותחסוך כסף תוכל להשתמש בו למטרות אחרות. באמצעות העבודה במערכת Traffical ניתן בהחלט להתייעל ולחסוך כסף שישמש את הרשות״.

דוגמה לחסכון משמעותי כזה התבצע בעיריית נתניה, שם מעידים על חסכון לא מבוטל בתקציב ההסעות. ״כשהגעתי לתפקיד, כל מערך ההסעות היה בטבלאות אקסל״, מעיד דרור קוטיגרו, מנהל אגף פיתוח מבני חינוך והיסעים בעיריית נתניה, ״לא הייתה שום בקרה בשטח ולא הייתה לי שום יכולת להצליב נתונים ולעקוב אחרי מה שהתבצע בפועל. התוצאה הייתה שקבלני ההסעות היו עושים מה שהם רוצים – משלבים קווים ללא אישור, מחייבים את העירייה על הסעה גם אם היא לא יצאה בסוף, ולנו לא הייתה שום אפשרות לדעת מזה. היינו פשוט עיוורים בשטח. החלטתי ללכת עם משכ״ל כי הם נתנו לי פתרון מהקצה אל הקצה – החל מניהול הדאטה בתוך המערכת הממוחשבת וכלה בניהול השוטף והניטור. בנוסף, משכ״ל גם מבצעים בקרות שטח לבחינת עמידת הקבלנים בהוראות החוזה והתקנות״.

דרור קוטיגרו, מנהל אגף פיתוח מבני חינוך והיסעים בעיריית נתניה

דרור קוטיגרו, מנהל אגף פיתוח מבני חינוך והיסעים בעיריית נתניה

 

איך עובדי העירייה הגיבו למערכת?

דרור קוטיגרו: ״בהתחלה היו חששות, כמו בכל דבר חדש. אבל ברגע שהעובדים התחילו לעבוד עם המערכת, הם הבינו בעצמם כמה זה פשוט ויותר חשוב - כמה זה מקל גם להם על החיים, והתחילו לבוא אליי ולבקש להתקין אותה בעצמם. היום אני יודע בדיוק איזה ילדים עולים על רכבי ההסעה ואיזה לא, מה המסלול, כמה מלווים, מתי בדיוק ההסעה תגיע. פעם הורה היה מצלצל ושואל: ״איפה הילד שלי?״ ולא ידעתי לענות לו. היום אני יודע בדיוק להגיד לו מתי הוא עלה על ההסעה, איפה היא נמצאת ובאיזה שעה הוא מגיע הביתה״.

 

איך החסכון התבצע בפועל?

דרור קוטיגרו: כשאני יודע ומנטר מי עולה על ההסעה ומי לא לאורך זמן, אני יכול להתאים את סוג הרכב למספר הילדים שמוסע בפועל. כך קרה שצמצמנו קווים, איחדנו הסעות, העלינו יותר ילדים לרכבים (כמובן בהתאם להוראות משרד החינוך). ניטור ההסעות מקנה לאגף ההיסעים שליטה מלאה ומאפשר להתאים את מערך ההסעות למציאות בשטח. מעבר למערכת הממוחשבת, יש לנקוט בצעדים משלימים כגון:  יציאה למכרזים בשיטה המביאה לשוק חופשי ולתחרות מקסימלית בין קבלנים; ביצוע תיאום ציפויות עם הזכיינים כחלק מהליך המכרז; לבצע מעקב מדויק אחר שעות המלווים והתאמתן למספר הילדים שמוסע בפועל וכיוצא בזה״.

 

איך קבלני ההסעות הגיבו לשינוי?

דרור קוטיגרו: במכרזים החדשים שפרסמנו, לאחר העבודה עם הצוות של משכ״ל, החלטנו שכל קו הסעה יהיה בנפרד, וכל חברה יכלה לגשת למכרז ההסעות של כל קו. התוצאה הייתה שהמחירים ירדו בסך של בין 30 ל – 50 אחוז. חברות חדשות שמעולם לא עבדו איתנו נכנסו לתחום והשוק כולו נפתח. חשוב לזכור, שהסעות תלמידים הן כלי האמור לתמוך בחינוך. כל התייעלות בנושא, מפנה תקציבים לחינוך של ילדינו וכך כל הצדדים מרוויחים. כאשר הרשויות יעברו לניהול עצמי, כחלק מתוכנית משרד החינוך, לשירותיה של משכ"ל תהיה חשיבות גדולה אף יותר״.

כל הורה שואף לשלוח את ילדיו למוסדות הלימוד ולדעת שהם הגיעו ויחזרו משם בשלום. בתחום ההיסעים במשך שנים הייתה תחושת אי וודאות עבור התלמידים, ההורים והרשויות. האם ההסעה תאחר או תקדים? הילד הגיע לבית הספר? מתי יחזור? כל זה השתנה ברגע שמערכת Traffical, מבית החברה למשק וכלכלה, נכנסה לתמונה ושינתה לגמרי את אופן התכנון, הניהול והבקרה של מערך ההיסעים ברשויות המקומיות.

 

 

הסעות תלמידים זה לא משחק ילדים. אמנם ברגע הראשון, הנושא עשוי, אולי, להישמע מובן מאליו: הרי זה ברור שהתלמידים יגיעו ויחזרו מבית הספר בהסעה שהרשות המקומית מספקת. אבל למעשה, מדובר בתחום מורכב, רגיש ומאתגר. כל הורה שואף לשלוח את הילדים למוסדות הלימוד ולדעת שהם הגיעו ואף יחזרו משם משלום – ולא פחות חשוב, בזמן. אבל כל זה ממש לא פשוט כמו שזה נשמע.

עד לא מזמן, תחום ההסעות היה רוויי בתחושת אי וודאות חריפה אצל כל הצדדים – התלמידים, ההורים וגם הרשויות המקומיות. האם ההסעה תאחר או תקדים? מתי לחכות? הילד הגיע לבית הספר? מתי יחזור הביתה? פעם אחר פעם, הורים וילדים המתינו זמן רב בשמש הקופחת או בקור ובגשם להגעת ההסעה וחוו מפחי נפש. לפעמים לא הגיע המלווה הנדרש להסעה, או איחר. לפעמים חל עיכוב ולפעמים ההסעה לא הגיעה בכלל.

גם הרשויות המקומיות התמודדו עם אתגרים קשים בתחום. הרשויות משקיעות מיליונים בהפעלת מערך ההיסעים ופעמים רבות קשה לעקוב אחרי ביצוע ההסעות בפועל, לדעת מה לוח הזמנים העדכני או כמה מלווים אכן הגיעו להסעה.

כל זה השתנה לחלוטין ברגע שמערכת Traffical  מבית החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי נכנסה לתמונה. המערכת שינתה לגמרי את אופן התכנון, הניהול והבקרה של מערך ההיסעים ברשויות המקומיות ומספקת מענה מלא לכל האתגרים שהרשויות, ההורים והילדים נתקלים בהם בתחום. המערכת כוללת את מאגר נתוני התלמידים, ההורים, המלווים והקבלנים; משמשת ככלי לתכנון ובקרת מסלולים ומאפשרת גישה נוחה לכלל החוזים החתומים של הרשות. כל הנתונים מוצגים על גבי מפה דיגיטלית ומנוטרים. כך הרשות מקבלת תמונת מצב מלאה של ההסעות המבוצעות בפועל ומאפשרת שקיפות לתושבים בעזרת אפליקציית הורים.

״כיום ישנן כ-50 רשויות מקומיות שמשתמשות במערכת Traffical ושביעות הרצון גבוהה מאוד״, מעיד אראל שטרן, מנהל תחום היסעים במשכ״ל, ״Traffical הכניסה לתחום המון סדר, שקיפות ובקרה, שהקלה מאוד על הרשויות ואיפשרה להן לחסוך כספים רבים.

במקום לפזר את המידע על ההיסעים בין מספר מחלקות, יש מערכת אחת המשותפת לכולם, שבה מרוכזים כל הנתונים בצורה מסודרת.

״המערכת מאפשרת גם לטייב את הנתונים ולבצע אופטימיזציה, ומרכזת בתוכה את כל בסיס הנתונים - גם על התלמידים וגם על הנהגים והמלווים. היתרון הכי גדול הוא השליטה והניטור. המערכת מאפשרת למנהלי מערך ההיסעים ברשויות לוודא את ביצוע השירות בפועל, ולקבל החלטות על בסיס נתונים בזמן אמת. גם ההורים והילדים יכולים להתעדכן בזמן אמת איפה הנהג, איפה הרכב ואיפה המלווה. לוודא שההסעה באמת יצאה לדרך, שהמסלולים מעודכנים. הרי בסוף כולנו רוצים שהילדים יגיעו ויחזרו בשלום״.

אראל שטרן, מנהל תחום היסעים במשכ"ל

אראל שטרן, מנהל תחום ההיסעים במשכ"ל

 

מהם החסמים שנתקלתם בהם בקרב הרשויות המקומיות, בכל הנוגע לאימוץ המערכת?

אראל שטרן: "בעיקר פערים טכנולוגיים והצורך ללמוד לנהל את מערך ההיסעים באופן שונה ומתקדם. מערכת Traffical מייתרת עבודה בדוחות אקסל שבאמצעותם ניהלו עד כה את מערך ההסעות. פתאום צריך לעבוד עם מערכת טכנולוגית שמתעדת הכול.  מעבר לעובדה שהמערכת ידידותית למשתמש, אנחנו כמובן מסייעים לרשויות בכל שלבי העבודה - החל מההטמעה ועד לתפעול השוטף. קל ללמוד להפעיל אותה וניתן להשתמש בה בהתאם לצרכי הלקוח״.

 

מה השלב הבא מבחינתך?

אראל שטרן: ״להטמיע את המערכת בכמה שיותר רשויות, כדי לסייע להן לייעל תהליכים, לקבל החלטות מושכלות על בסיס נתוני אמת ולסייע להן לחסוך כסף. בנוסף, משרד החינוך מבצע בימים אלו פיילוט לניהול עצמי במספר רשויות נבחרות, שבסיומו הוא עשוי לתקצב רשויות באופן כזה, שכל רשות תנהל את תקציב ההסעות שלה באופן עצמאי. במילים אחרות, רשות שתתייעל ותחסוך כסף תוכל להשתמש בו למטרות אחרות. באמצעות העבודה במערכת Traffical ניתן בהחלט להתייעל ולחסוך כסף שישמש את הרשות״.

דוגמה לחסכון משמעותי כזה התבצע בעיריית נתניה, שם מעידים על חסכון לא מבוטל בתקציב ההסעות. ״כשהגעתי לתפקיד, כל מערך ההסעות היה בטבלאות אקסל״, מעיד דרור קוטיגרו, מנהל אגף פיתוח מבני חינוך והיסעים בעיריית נתניה, ״לא הייתה שום בקרה בשטח ולא הייתה לי שום יכולת להצליב נתונים ולעקוב אחרי מה שהתבצע בפועל. התוצאה הייתה שקבלני ההסעות היו עושים מה שהם רוצים – משלבים קווים ללא אישור, מחייבים את העירייה על הסעה גם אם היא לא יצאה בסוף, ולנו לא הייתה שום אפשרות לדעת מזה. היינו פשוט עיוורים בשטח. החלטתי ללכת עם משכ״ל כי הם נתנו לי פתרון מהקצה אל הקצה – החל מניהול הדאטה בתוך המערכת הממוחשבת וכלה בניהול השוטף והניטור. בנוסף, משכ״ל גם מבצעים בקרות שטח לבחינת עמידת הקבלנים בהוראות החוזה והתקנות״.

דרור קוטיגרו, מנהל אגף פיתוח מבני חינוך והיסעים בעיריית נתניה

דרור קוטיגרו, מנהל אגף פיתוח מבני חינוך והיסעים בעיריית נתניה

 

איך עובדי העירייה הגיבו למערכת?

דרור קוטיגרו: ״בהתחלה היו חששות, כמו בכל דבר חדש. אבל ברגע שהעובדים התחילו לעבוד עם המערכת, הם הבינו בעצמם כמה זה פשוט ויותר חשוב - כמה זה מקל גם להם על החיים, והתחילו לבוא אליי ולבקש להתקין אותה בעצמם. היום אני יודע בדיוק איזה ילדים עולים על רכבי ההסעה ואיזה לא, מה המסלול, כמה מלווים, מתי בדיוק ההסעה תגיע. פעם הורה היה מצלצל ושואל: ״איפה הילד שלי?״ ולא ידעתי לענות לו. היום אני יודע בדיוק להגיד לו מתי הוא עלה על ההסעה, איפה היא נמצאת ובאיזה שעה הוא מגיע הביתה״.

 

איך החסכון התבצע בפועל?

דרור קוטיגרו: כשאני יודע ומנטר מי עולה על ההסעה ומי לא לאורך זמן, אני יכול להתאים את סוג הרכב למספר הילדים שמוסע בפועל. כך קרה שצמצמנו קווים, איחדנו הסעות, העלינו יותר ילדים לרכבים (כמובן בהתאם להוראות משרד החינוך). ניטור ההסעות מקנה לאגף ההיסעים שליטה מלאה ומאפשר להתאים את מערך ההסעות למציאות בשטח. מעבר למערכת הממוחשבת, יש לנקוט בצעדים משלימים כגון:  יציאה למכרזים בשיטה המביאה לשוק חופשי ולתחרות מקסימלית בין קבלנים; ביצוע תיאום ציפויות עם הזכיינים כחלק מהליך המכרז; לבצע מעקב מדויק אחר שעות המלווים והתאמתן למספר הילדים שמוסע בפועל וכיוצא בזה״.

 

איך קבלני ההסעות הגיבו לשינוי?

דרור קוטיגרו: במכרזים החדשים שפרסמנו, לאחר העבודה עם הצוות של משכ״ל, החלטנו שכל קו הסעה יהיה בנפרד, וכל חברה יכלה לגשת למכרז ההסעות של כל קו. התוצאה הייתה שהמחירים ירדו בסך של בין 30 ל – 50 אחוז. חברות חדשות שמעולם לא עבדו איתנו נכנסו לתחום והשוק כולו נפתח. חשוב לזכור, שהסעות תלמידים הן כלי האמור לתמוך בחינוך. כל התייעלות בנושא, מפנה תקציבים לחינוך של ילדינו וכך כל הצדדים מרוויחים. כאשר הרשויות יעברו לניהול עצמי, כחלק מתוכנית משרד החינוך, לשירותיה של משכ"ל תהיה חשיבות גדולה אף יותר״.

יכול לעניין אותך גם