יש לך שאלה?
בקרוב יתקבל פטור

לא עוצרים בקורונה


אייקון וואצפ אייקון פייסבוק אייקון לינקדאין אייקון מייל

מסירת כיתות בדיוק למועד פתיחת שנת הלימודים המאתגרת מכולן - תגבור צוותים, הלנה בשטח, משמרות לילה ועבודה סביב השעון – כך הצליחה משכ“ל להתגבר על השיטפונות, התקציב והקורונה ולמסור את כל מבני החינוך במועד, לפעמים אפילו קודם. אלו יתרונות היא מציעה לרשויות המקומיות בתחום הבינוי? ואיך זה שלמרות ההיקף העצום כמעט אף פרויקט אינו דומה לקודמיו?

 

פתיחת שנת לימודים היא תמיד מרגשת, וחנוכת כיתות לימוד חדשות מהווה אירוע בפני עצמו. אבל לקראת שנת הלימודים תשפ“א, האתגר היה חסר תקדים, עם שילוב של נסיבות קיצוניות וסימן שאלה גדול שריחף מעל העמידה בתאריכי היעד. ובכל זאת, הודות להתגייסות כללית, עבודה סביב השעון ולא מעט פתרונות יצירתיים, זה קרה! 1,640 כיתות השלימה ומסרה
משכ“ל לרשויות המקומיות, לעיתים אפילו מוקדם מהמתוכנן. המורכבות שאיתה התמודדו הצוותים המקצועיים בכל רחבי הארץ ולאורך השנה כולה הייתה גדולה במיוחד. זה התחיל בחורף עתיר משקעים שבחלק מהישובים שבר שיאים, הצפות ושיטפונות אשר שיבשו את העבודות בשטח. במקביל התמודדו הרשויות ומשרדי הממשלה עם היעדר תקציב מדינה מאושר, שחייב שחרור מיוחד של הרשאות והשלמות תקציביות מאוחר מהמתוכנן. ואם בזה לא די?! הגיעה הקורונה. המגיפה העולמית הכניסה את המדינה למצב לא מוכר: סגרים, בידודים, שרשרת הדבקות של עובדים ונוהלי עבודה מיוחדים אשר להם השפעות מרחיקות לכת על המשק כולו, ובתוכו גם ענף הבנייה. קבלנים נדרשו להלין פועלים, לא אחת במגורים מאולתרים באתרי הבנייה או בסמוך להם, ככל זאת על מנת לעמוד בהוראות משרד הבריאות ובלוחות הזמנים. העבודה בוצעה בסבבים שכללו במקרים רבים גם משמרות לילה. ברחבי הארץ, פרויקטים רבים בתחום הבניה והתשתיות מתעכבים השנה, ויימסרו הרבה מעבר למועד המתוכנן, וגם הדבר כרוך בעיכובים של חודשים באכלוס דירות או מסירת תשתיות וכדו‘. אולם מוסדות החינוך שהקימה החברה למשק וכלכלה נמסרו במועדם! וחלקם אף קודם לכן. לקראת תשפ“א בנתה משכ“ל 1,220 כיתות לימוד בבתי ספר, 220 כיתות גן 40 כיתות למעונות יום, לרבות מבצעי שיפוץ והתאמה בעוד 160 כיתות גן.

 

 

מאפס ל 1,200- מ“ר בפחות מחצי שנה

אחד מפרויקטי הדגל היה בית הספר הרצוג באשקלון שנבנה מאפס, מתפרס על פני שטח של 2,200 מ“ר ועלותו כ 13- מיליון שקלים, וכל זאת בתוך פחות מחצי שנה. כדי לעמוד ביעד המרשים הזה עבדו באתר 70 פועלים מדי יום, כשמשכ“ל מנהלת את הפרויקט כבר משלב התכנון. במקביל ובסמוך, בנתה משכ“ל את “גן הרצוג“ הכולל ארבע כיתות גן, אחת מהן מיועדת לחינוך המיוחד, בתקציב של 4.3 מיליון שקל. במקרה זה בוצעה העבודה בפחות מארבעה חודשים! זירה נוספת של מבצעים מיוחדים אשתקד הייתה חריש. שם הקימה משכ“ל שלושה בתי ספר, שכל אחד מונה 18 כיתות לימוד, בשלושה מגרשים שונים ובלוח זמנים קצר. אחד הפרויקטים הוא מבנה ירוק בעל גג משופע, חיפויי פרודמה) לוחות HPL ( ועמודי בטון חיצוניים בגובה 16 מטרים. בעיר הוקמו גם מספר אשכולות גנים עם 22 כיתות בסך הכול, בחלקם קומות מעטפת לשימוש עירוני עתידי, וכוללים תכנון חדשני של חצרות אשר נועדו להחזיר את הטבע לחיי הילדים. בשנים האחרונות פיתחה משכ“ל מומחיות ייחודית בהקמת מוסדות חינוך בשכונות חדשות, אשר מוכנים עוד בטרם אכלוס השכונה בדיירים חדשים. לעבודה בשכונה בהקמה, אתגרים משלה, כמו תשתיות שעדיין לא מוכנות וצורך בתיאומים רבים.

 

 

במקרים מעין אלה מספקת משכ“ל לרשויות סל שירותים נוסף. כך הוקמו לקראת תשפ“א מוסדות חינוכיים בירושלים, בית שמש, באר שבע, קריית גת ובחריש. במודיעין אף נבנה פרויקט משולב של בית
ספר, אולם ספורט וגני ילדים באתר אחד באופן שאפשר לחסוך בעלויות. בגני תקווה נבנה קומפלקס משולב של גני ילדים ומבנה ייעודי לתנועת נוער, בתכנון אדריכלי הכולל חיפוי של פח גלי בצבעים שונים, המקנה מראה ייחודי. ברעננה ובהוד השרון הוקמו בתוך חמישה חודשים מבנים המשלבים שתי כיתות גן וקומת מעטפת בשיטת בנייה טרומית. בראשון לציון הוקמו מבנים משולבים בשיטת בנייה טרומית בקומות לניצול מירבי של תכסית המגרש, עם חצר ייחודית הכוללת מתקן נינג‘ה הראשון מסוגו בארץ. פרויקטים מרשימים נוספים היו בית ספר “שוהם“ בעפולה ) 5.8 מיליון שקלים( ובית ספר “בן גוריון“ ) 6.7 מיליון(. בית ספר “אוריה“ בגוש עציון ) 35 מיליון ( – פרויקט אשר חווה עדכוני תכנון משמעותיים במהלכו, ועל מנת לעמוד בלוחות הזמנים כמעט הכפיל הקבלן את מספר הפועלים בו תוך כדי מהלך העבודה. ברמת השרון נבנה בסטנדרטים גבוהים בית הספר “עומר“ ובו 24 כיתות אם, חדרי מעבדה ומחשבים, מרכז קהילתי, ספרייה ואולם ספורט. למרות כמות הפרויקטים, לוחות הזמנים הקצרים והתחושה של “פס ייצור“, הבנייה איננה גנרית כלל. כך מספר לנו אינג‘ איל שורצמן, סמנכ“ל תחום בינוי במשכ“ל, ומוסיף כי הגם שמוצע לרשויות לבחור בין מודלים או “מוצרי מדף“, הרי שבפועל, כמעט אין מבנה הדומה למשנהו: “בדרך כלל כל רשות מבקשת להתאים את בית הספר או הגן לצביון העירוני, לשכונה, לסגנון ולצביון הייחודי לה. אנחנו יודעים להתאים את עצמנו ומשקיעים בכל פרויקט כאילו הוא היחיד המונח אצלנו על שולחן העבודה“.

 

מהגדרת הצורך עד תום האחריות

כ 60%- מכיתות הלימוד בישראל נבנו על ידי משכ“ל, שמתמחה כבר 25 שנה בהקמה שלמוסדות חינוך. החברה מציעה לרשויות כיסוי מלא לכל אורך חיי הפרויקט – משלב הרעיון וההכרה בצורך, דרך התכנון, הליכי הרישוי והביצוע, ועד למסירה ולהשלמת תקופת האחריות )על פי רוב 10 שנים(. הבנייה מבוצעת באמצעות אחד הקבלנים שזכו במכרזי המסגרת של משכ“ל, המחלקים אתה ארץ לארבעה מחוזות )צפון, מרכז, דרום וירושלים( ומתמקדים בסוגי בנייה ובגדלים שונים. מרגע הפנייה למשכ“ל לגבי פרויקט ספציפי היא פותחת בנוהל הצעת מחיר מול זכייניה, ובתוך כשבועיים וחצי מעמיד הקבלן מבצע. העבודה באמצעות משכ“ל פוטרת את הרשויות מתהליך פרסום מכרז עצמאי לפרויקטים וברוב מוחלט של המקרים גם מאפשרת להן להפחית בעלויות, הודות ליתרון לגודל שיש למשכ“ל ומוטת השליטה שלה מול הקבלנים. בדרך הזאת ניתן למצות באופן אופטימלי את התקציב. הניסיון הנצבר והמקצועיות באים לידי ביטוי לא רק בניהול היבטי הבנייה, אלא גם בכל הנוגע לתהליכים הפרוצדורליים ולהשגת האישורים הנדרשים – מול כיבוי האש, חברת החשמל, משרד הבריאות, פיקוד העורף ) נושא הממ“דים (, גורמי הבטיחות, בזק ועוד. היכולת של משכ“ל להאיץ את שלבי הביצוע במקביל לקידום התכנון המפורט היא חוליה מרכזית בהשגת לוח הזמנים קצר להשלמת הפרויקט.

 

 

גישור על תשלומים ותכנון אסטרטגי עתידי


לשולחן העובדה של משכ“ל מגיעים פרויקטים בשלבי “בשלות שונים: יכול להגיע מוסד חינוכי בו בוצע תכנון ראשוני בלבד אם בכלל, ומנגד – מבנה קיים אך מיושן שהוחלט לשפצו ולשדרגו. התכנון והבנייה כוללים כמובן את המפרט הפנימי – כיתות, מעבדות, ספריות, אודיטוריום, אולמות התעמלות ועוד, לפי פרוגרמה חדשנית של משרד החינוך. באשר למבנה עצמו, משכ“ל מציעה הקמה של מבנים קומפקטיים )חד כיתתיים (או גדולים) מעל אלף מ“ר (,מבנים בעירוב שימושים, בנייה ירוקה לפי התקן הישראלי ומבנים מאופסי אנרגיה) עם בידוד אופטימלי, מערכות חסכוניות והתקנת פאנלים סולאריים שמבטיחים ייצור חשמל במלוא ההיקף הנדרש לתפעול המבנה (.בתקופה זו בפרט, מסייעת משכ“ל לרשויות המקומיות גם בכל הקשור להתנהלות התקציבית והתזרימית הכרוכה בקידום הפרויקטים. מרבית הבניה הציבורית ברשויות המקומיות ממומנת על ידי גופים מתקצבים )משרד החינוך, מפעל הפיס או משרד הרווחה(. קצב בנייתו של פרויקט אינו בהכרח תואם את קצב אישורי החשבונות או את קצב העברת התקציבים לרשויות. גם כאן משכ“ל “נכנסת מתחת לאלונקה“ ומגשרת על תשלומים לקבלנים, על מנת שהעבודות לא תעוכבנה והרשויות תוכלנה לעמוד בהתחייבויותיהן החוזיות והבטחותיהן לתושבים. 

יכול לעניין אותך גם