יש לך שאלה?
בקרוב יתקבל פטור

שינוע האוצר היקר לנו ביותר


אייקון וואצפ אייקון פייסבוק אייקון לינקדאין אייקון מייל

בכל בוקר וצהרים מוסעים ברחבי הארץ עשרות אלפי האוצרות היקרים לנו מכל. הסעתם של תלמידי ישראל באופן בטוח ויעיל היא משימה מורכבת עימה מתמודדות בכל יום ומחדש בכל שנה כל הרשויות המקומיות במדינת ישראל.

 

 

עשרות אלפי תלמידים מחכים מדי בוקר להסעה שתיקח אותם לבית הספר או לגן, ובסוף יום הלימודים הם חוזרים באמצעותה הביתה. הפעלת המערך הזה היא משימה רגישה ומורכבת בכל רשות מקומית, ועל אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה מרובת התהפוכות והשינויים.

מן העבר השני, מי מאיתנו אינו נוסע היום למכולת השכונתית בלי ווייז? ומי לא חווה הזמנת מונית ב"Gett", תוך שהוא מביט במסך ומחכה לצפצוף המונית בדיוק של שניות.

אז אתגר ההסעות ברשויות המקומיות מוכר וידוע, ומאידך הטכנולוגיה כבר מזמן כאן. כל מה שנותר הוא להפגיש בין שתיהן.

אלא שעל הנייר הכל נראה פשוט וקל, אולם מי שמתמחה בתחום ועוסק בו ביומיום, מבין שלנהל מערך הסעות תלמידים זו משימה רגישה ומורכבת אשר מצריכה משאבים ניכרים.

במסגרת מכרז עדכני שמתפרסם בימים אלה, החברה למשק וכלכלה (משכ"ל) מציעה לרשויות המקומיות את כל סוגי ההסעות הרלוונטיים, לכל סוגי הרכב והמסגרות החינוכיות, לרבות החינוך המיוחד, בעלי מוגבלויות, קשישים ואפילו קווי "שאטלים" לחוגים. אולם גולת הכותרת של השנתיים האחרונות הינה מעטפת השירות הרחבה אותה מציעה משכ"ל הכוללת הטמעה ויישום של מערכת טכנולוגית משוכללת ההופכת את ניהול מערך ההיסעים ברשות המקומית למבוקר יעיל ונגיש כפי שלא היה מעולם.  

למערכת קראו במשכ"ל: Traffical = Trafic+cal כמו לכל המערכות הטכנולוגיות מבית Mashcal. את המערכת, אשר נולדה בבית התוכנה "שיפט לייב" אימצו במשכ"ל וביחד איתם שכללו ושיפרו אותה כך שתתאים בדיוק לצרכים והמאפיינים הייחודיים של הרשויות המקומיות.

אז מה היא בעצם עושה? וכיצד היא מסייעת לרשות המקומית? במערכת מוזנים הנתונים של כל התלמידים המוסעים ברשות המקומית ובשלב ראשון היא מסייעת בשיבוצם ושילובם בקווים המתאימים להם ביותר, תהליך שבדרך כלל נעשה לפני תחילת השנה אולם כמעט ואין יום שלא חלים בו שינויים ועדכונים. אולם גולת הכותרת הינה העובדה שהמערכת מנטרת את רכבי ההסעה השונים בזמן אמת, וכך מאפשרת לבצע בקרה אמיתית אחר נתיבי ההסעה והביצוע בפועל של כל רכב.

"האוטובוס מאחר" זו תלונה הנשמעת בכל יום בכל רחבי הארץ, אלא שעכשיו ניתן לדעת בדיוק האם "היתה תאונה" או "שהנהג נרדם ואיחר לצאת לדרך". ולא רחוק היום בו תלמיד לא יידרש לעמוד בתחנה בשמש הקופחת או בגשם, כי המערכת תישלח לו התראה שהאוטובוס ממש בקרבתו ועליו לרדת למטה.

חסכון ויעילות זהו ערך עליון בכל הקשור לניהול מיטבי של משאבי רשות מקומית, כך אומר לנו מר טל גרינברג, מנהל התחום החדש במשכ"ל. אולם בכל הקשור להסעות תלמידים ובפרט תלמידי החינוך המיוחד – חשוב לנו יותר שהתלמידים ייסעו בבטחה ובמסלול הקצר והמהיר ביותר, הוא מוסיף. המערכת מממשת את כל מה שצפינו ממנה ואף יותר. ברשויות מקומיות בהם הצלחנו להפעילה במלואה, אנו מפקחים על תקינות ההסעות, העמידה בלוחות הזמנים, טיוב המסלולים, סיוע בניהול מערך המלווים והיא אפילו מסייעת לנו לצפות תקלות מראש. שלא לדבר על אכיפת החוזים ותשלום למסיעים בדיוק על פי הביצוע בפועל. נגמרו הוויכוחים "מגיע / לא מגיע" – הכל מופיע על המסך ואפילו לא שחור על גבי לבן אלא בצבעים דיגיטליים מאירים.

"המוטיבציה הראשונה שלנו בשימוש בטרפיקל קשורה לביטחון ולבטיחות הילדים", אומר חגי פלמר, מנכ"ל המועצה האזורית מנשה. "אם חלילה קורה משהו, אנחנו יודעים איפה נמצא כל אוטובוס בזמן אמת - זה כבר חוסך זמן יקר של בירורים. בשלב הבא נוכל גם לדעת מי בדיוק נמצא באוטובוס בכל רגע. המוטיבציה השנייה היא ניהול תקין ויכולת לתחקר בדיעבד. אי אפשר בכלל להשוות את מוטת השליטה שיש לי כמועצה אזורית, עם 5,000 תלמידים מ-24 יישובים להסיע הלוך-חזור, בזכות המערכת הדיגיטלית. היכולת שלנו לערוך בקרה  ולאמת חשבוניות, לדעת כמה נסיעות ומה הקילומטראז' שעשה כל ספק במדויק ולשלם לו בהתאם - אין לזה תחליף".

בקיץ האחרון, בזכות המערכת, הפעילה המועצה פיילוט של "שאטלים" לחוף הים. "אנחנו משתמשים בזה יום-יום, זה לחלוטין לא תיאורטי, וצריך לתת כאן מילה טובה הן למשכ"ל והן למפתחי התוכנה מבית Shift - חבר'ה מסורים ומקצועיים שרצים איתנו יד ביד ורוצים בהצלחת כולנו".

                 טל גרינברג, מנהל תחום ההיסעים במשכ"ל

כלי יעיל לניטור בקורונה

לא רק למנהלי ההסעות ברשות המוניציפלית מציגה טרפיקל תמונת מצב עדכנית - גם להורים ולתלמידים היא משדרגת את הבוקר: במקום לחכות בתחנה ניתן לעקוב בזמן אמת אחר מסלול הנסיעה על גבי המפה האינטראקטיבית שבאפליקציה. בהדרגה תיכנס לשימוש גם הודעה מתפרצת (push notification) שמציגה למשתמשים חיווי לקראת הגעת הרכב המסיע. וכן להורים המודאגים שבנינו , ניתן יהיה לעקוב אחר מיקום האוטובוס עד להגעתו ליעדו בשלום.

בשנת הקורונה הפכה טרפיקל לכלי ראשון במעלה בהתמודדות עם שרשרות ההדבקה – והיא סייעה בניטור התלמידים, כך שבמקרה של חולה מאומת ניתן היה להצליב נתונים באופן מדויק ולוודא מי הנדרשים להיכנס לבידוד. ניצה יעיש, מנהלת מחלקת היסעים בעיריית ראש העין, מספרת: "בזכות המערכת יכולנו לדעת במדויק את מיקום ומועדי החשיפה, וזאת בפרט כאשר את ההסעה חולקים לעיתים תלמידים ממספר מוסדות חינוך.  זה קורה גם בשוטף כשסייעת בגן או אחד ההורים מתקשרים להודיע על עיכוב, אני יכולה להיכנס למערכת ולראות מיד איפה ההסעה נמצאת, מתי תגיע, ואם יש תקלה - לטפל. כשהכול מרוכז לי במקום אחד, זה פשוט ונוח".    

נוסף על ראש העין ומנשה, במערכת משתמשות כבר כ-50 רשויות מקומיות! ובהן מטה אשר, חיפה, מודיעין, גלבוע, עפולה, גבעתיים ולכיש. פיתוח התוכנה נמשך כל העת, כשעוד ועוד פיצ'רים ויישומים נוספים בהתאם לצרכים ולדרישות שעולות מהשטח. בקרוב, עם קפיצת הדרך המשמעותית למערכת, יוכלו ההורים לרשום את ילדיהם מראש להסעה למסגרות בבוקר או לחוג אחר הצהריים. רישום כזה יחסוך סיבובים וקילומטרים מיותרים בשעות שבהן אין בכך צורך, עם ערך רב בייעול המערך בפרט ברחבי המועצות האזוריות. אלמנט נוסף שייכנס למערכת הוא ממשק BI ידידותי ופשוט להפעלה, שבאמצעותו תוכל הרשות המקומית לעקוב באופן רציף אחר ביצוע בקרות השטח המבוצעות על ידי מפקחי משכ"ל.

לארגן אלפי קווי הסעות בתוך שעות

אתגרי הקורונה, סגרים שמוטלים או מבוטלים בהתראה של שעות, הודעות וצווים בחצות הלילה בקשר לצבע רמזור העירוני, מתחו את היכולות הלוגיסטיות של המערך עד לקצה. "זה הצריך מאיתנו גמישות מקסימלית", אומר נירית גרדל, סגנית מנהל תחום ההיסעים במשכ"ל, "נאלצנו להודיע לקבלנים שהם צריכים להוציא או לבטל הסעות בהתראה של שעות. להחלטות שכאלה יש משמעויות כספיות כבדות משקל והמערך שלנו בנוי כדי להגיב, ולנהל את המשבר מבלי 'לשבור כלים' עם המסיעים. וכמובן תוך ההיכרות והניסיון שצברנו בכל בכל הממשקים לרבות משרד החינוך שבסוף, הוא הגורם המקצועי והמתקצב".

נירית גרדל, סגנית מנהל תחום ההיסעים במשכ"ל

 

מכרז ההיסעים של משכ"ל משרת כ-120 רשויות מקומיות. פועלים במסגרתו 170 מסיעים בפריסה ארצית, עם יותר מ-1,500 חשבוניות לחודש בסכום של למעלה מ-800 מיליון שקל בשנה. לאחרונה התקבלה החלטה במשכ"ל כי לאור משאבי הניהול והטכנולוגיה שדורש התחום, יש לייחד לו מערך ניהול נפרד, והוא הוגדר כתחום בפני עצמו, מתוך הכרה במרכזיות, ברגישות ובהיקף המשאבים שהוא שואב. "זה מצריך המון תשומת לב, ניואנסים ושירותיות ברמה הגבוהה ביותר", מוסיפה נירית. "זה לא עוד כיסא, זה ילד. ילד על הכביש, אולי מהחינוך המיוחד, עם כל המשמעויות. זה נוגע בעצבים הכי רגישים של כל הורה ותושב, ואנחנו מתייחסים לזה בחרדת קודש". 

יכול לעניין אותך גם